Scholen voor zowel basis- als voortgezet onderwijs kunnen gebruik maken van onze expertise, te weten:
- Het verrichten van psychodiagnostisch onderzoek bij leerlingen (cognitief, didactisch, sociaal emotioneel)
- Het verrichten van dyslexie- en dyscalculieonderzoeken. Alsmede het afgeven van een dyslexie- en dyscalculieverklaring.
- Het in kaart brengen van gedrags- en / of werkhoudingsproblemen van leerlingen middels onderzoek en/of observatie.
- Participatie in overleg-en zorgadviesteams.
Bij een hulpvraag door ouders en/of school streven we naar een zo intensief en transparant mogelijke samenwerking tussen scholen, ouders en Vijven en Zessen.
Advisering aan scholen
Met een aantal scholen voor basis- en voortgezet onderwijs heeft Vijven en Zessen reeds contacten. Zo verzorgen wij dyslexie-onderzoeken op basis van een vooronderzoek, dat al op de betreffende school is afgenomen. In overleg kan een aangepast tarief worden berekend.
Op verzoek van scholen wordt ook onderzoek gedaan naar rekenproblemen en dyscalculie.
Vijven en Zessen biedt op dit ogenblik – op verzoek van scholen voor voortgezet onderwijs – begeleiding aan leerlingen, die op grond van een diagnose AD(H)D of een autismespectrumstoornis een specifieke begeleiding behoeven. In nauw overleg met de ouders van de betreffende leerlingen en de school (zorgcoördinator/mentor) worden afspraken gemaakt over de begeleiding en de evaluatie hiervan.
Wanneer er vragen zijn over het begeleiden van leerlingen met een speciale zorgbehoefte in de schoolse situatie, adviseren wij de docenten over de best mogelijke aanpak.